Melbourne & Vanuatu - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne Groot - WaarBenJij.nu Melbourne & Vanuatu - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anne Groot - WaarBenJij.nu

Melbourne & Vanuatu

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 Februari 2014 | Australië, Sydney

Hi there!
Super leuk om jullie lieve reacties te lezen op m'n eerste verhaaltje, thanks!

Melbourne: veel rustiger en relaxter dan Sydney. Niet zoveel toeterende taxi's en zwart rijden met de tram is een eitje, awesome!
Ik sliep 3 nachten in een hostel middenin de stad. Daardoor lekker de bekende straten verkend, beetje geshopt, mega fruitmarkten bezocht en natuurlijk de toerist uitgehangen in zo'n rode alleen-voor-toeristen-bus..
Ze verzinnen iedere week wel iets hier waarvoor vuurwerk afgestoken moet worden, zo ook voor Chinese new year. Bijna net zo mooi als t vuurwerk met oud&nieuw in t Zilkie! Er was een Chinese markt met eettentjes, artiesten overal, levende standbeelden en natuurlijk dansende Chinese draken! Heel cool allemaal, super relaxt sfeertje. Ik was daar trouwens met een paar Duitse meiden en een Franse jongen, nog steeds geen Hollander gespot.

De locatie van t hostel was dus top, maar verder vond ik het maar een saai gebouw.. Vandaar dat ik na 3 nachten naar een ander hostel ben gegaan, wat verder uit het centrum maar dichter bij St Kilda. St Kilda is aan het strand, super leuk plaatsje (wel nog steeds in Melbourne) met veel jongeren. Tim, Thijs en Bart waren daar ook (3 Noordwijkerhouters). Lekker om eindelijk weer even Nederlands te spreken:) Thijs en Bart hebben een soort van appartement in St Kilda en Tim crashte daar een paar daagjes. Eerst een keertje uitgenodigd om pasta te komen eten, daar zei ik natuurlijk geen nee tegen! Super lekker, en de corona'tjes smaakte ook weer prima! Daarna nog een keertje uitgenodigd voor een barbecue, lucky me! De bbq was gemaakt van een omgekeerd winkelwagentje, stenen, kolen en wat hout. Bijna net zo lekker als jouw bbq-kunsten pap;) Uiteindelijk na weer een paar biertjes in wat kroegjes beland. Zo, dat was even geslaagd avondje!
In de tussentijd was ik ook af en toe met mijn Franse kamergenootje Camille, een lekker gek wijfie. Onder andere samen uit eten geweest en drankjes gedronken.
Ook een paar keer naar t strand geweest met Timmie. Zelfs een middagje cultureel gedaan en de botanische tuinen bezocht, pretty cool!
Op mijn laatste dag in Melbourne, zondag, was St Kilda festival. Dat kon ik mooi nog even meepikken! Met Camille erheen gegaan en later Thijs en Bart weer gezien (Tim was begonnen aan zijn lift-avontuur naar Sydney). Echt een top laatste dag! Optimaal genoten van het zonnetje, de bandjes en solo zangers/zangeressen, de vrolijke mensen om me heen, de biertjes, kraampjes met van alles en nog wat en ga zo maar door! Aan het einde, rond een uurtje of 10, even flink los gegaan bij een knallend main stage. Daarna nog wat afgedanst met Camille in wat clubs/barretjes. Erg gelachen en genoten.
Ik als arme backpacker had geen kamer geboekt voor die nacht, omdat ik om 6 uur de lucht in zou gaan richting Vanuatu en ik dus toch niet zou gaan slapen. Gelukkig was ik met Camille en kon ik nog even lekker illegaal gebruik maken van de douches. Daarna een taxi naar het station gepakt, en vanaf daar met een shuttlebus naar het vliegveld gegaan. Ik denk dat er wel 100 plaatsen in die bus waren maar ik was de enige, waarschijnlijk omdat ik veeeel te vroeg was..

Na een reisje van ongeveer 8 uur (inclusief overstap): Halloooo Vanuatu! Wauw, dit had ik dus even niet verwacht. Wat een eiland. Vanuatu bestaat uit 83 eilandjes, ik verbleef in de hoofdstad Port Vila.
Ik ging met de taxi naar Hideaway Island, waar mijn hostel was. Ik kreeg nog net geen blauwe plekken in de taxi, wat een slechte wegen! Ik zag meteen al dat de bevolking (zwart) arm was. Iedereen liep langs de wegen, er was geen stoep te bekennen. Kraampjes (of gewoon kleedjes) langs de weg met kokosnoten, bananen en ander fruit dat daar groeit. Iedereen keek naar me alsof ik een of ander buitenaards wezen was, ik ben dus nog niet bruin genoeg;) Ik moest nog 5 minuutjes met een bootje voordat ik op mijn verblijf was: een mooi eilandje van ik denk 50 bij 50.. Ik werd spontaan claustrofobisch toen ik hoorde dat er geen supermarkt, pinautomaat of winkels waren, alleen een restaurantje. Ik had een 4-persoons dorm voor mezelf omdat er amper backpackers zijn in Vanuatu. Er waren wel andere mensen, maar vooral ouderen. Ik was door de taxi al bijna door m'n vatu's heen (€1 is ong 130 vatu) dus ik wilde de stad in om o.a. geld te pinnen. De lokale bevolking is super aardig en behulpzaam, er liepen 2 jongens met me mee van de boot naar de bus. Gelukkig maar anders had ik echt niet geweten dat dat 'de bus' was. Overal rijden kleine witte busjes die totaal geen route hebben en iedereen maar een beetje rondbrengen. Zo kan je dus ook een half uur in de bus zitten terwijl je er binnen 5 minuten had kunnen zijn.. Ik hoopte dat ik naar een verkeerde plek gebracht was, maar nee, dit was dus echt 'de stad'. Een mega grote markt met alleen maar lokaal fruit, de supermarkt vond ik er maar smerig uitzien en veel winkels waren er niet. Ik dacht alleen maar: morgen even goed uitzoeken wat hier allemaal te beleven is.
Dat dus dinsdag gedaan en tot de conclusie gekomen dat ik me toch niet zou gaan vervelen! S' middags met de village-walk meegegaan. Met een paar andere toeristen en een vrouw die daar woont door een dorp gelopen en geluisterd naar haar verhalen over hoe zij leven. De huisjes zijn klein en niet stevig, het is overal vies en vervuild. Iedereen lacht en zegt je gedag, kinderen rennen naar je toe met bloemen, andere kinderen zitten in een emmer zichzelf te wassen, varkens en honden overal. Het is goed zulke armoe een keer te zien, heel indrukwekkend.
Woensdag gesnorkeld! Je hoefde alleen maar het water in te lopen voor het eiland en het was binnen 2 meter onderwater-paradijs! Super mooie gekleurde visjes en koraal. Er is zelf een postkantoortje onderwater! Heel grappig om te zien. Later nog met een boot meegegaan die wat verder de zee in ging om bij nog mooiere plekjes te snorkelen. S' middags naar de Cascadian Waterfalls geweest. Ook weer heel gaaf! S' avonds een paar biertjes gedronken met Brian, een jongen die op Hideaway werkt. Super grappig om te horen dat hij een paar jaar geleden voor het eerst een roltrap zag in Sydney en geen idee had hoe zo'n ding werkte haha! Druk dagje dus.
Donderdag ben ik naar een ander hostel dichterbij de supermarkt en de winkels gegaan, toch wel wat handiger.
Voor vrijdag had ik een cruise-tour geboekt: the coongoola cruise. Lekker gevaren, gesnorkeld en zelfs baby-schildpadjes gezien die beschermd werden op een eilandje, heel cool! Ook nog gebarbecued op Moso eiland en gewoon genoten van het witte strand en de mega heldere kleuren van het zeewater!
Zaterdag lekker rustig aan gedaan en mezelf getrakteerd op een wat duurder restaurantje:) Gewoon omdat het kan.
Mijn laatste dagje doorgebracht in Blue Lagoon. Ik zal proberen wat fotootjes bij te voegen, de kleur van t water was echt weer amazing!!
Ik zit nu in het vliegtuig naar Brisbane, en vanaf daar vlieg ik weer naar Sydney. Vanuatu was echt heel gaaf maar ik ben wel blij dat er morgen weer andere backpackers om me heen zijn en ik heb ook wel weer trek in een lekker vers broodje of normaal stukje fruit!

See ya!

  • 17 Februari 2014 - 10:45

    Mama:

    Deze ervaringen zijn heel speciaal en dat je dat alleen doet is echt stoer! Ik kijk uit naar alle foto's! XXXX

  • 17 Februari 2014 - 10:55

    Oma:

    Wat een ervaring hè? Je bent dus in een kampong geweest, want wij vonden Port villa nog niet zo slecht....
    tja.... je bent per slot in de tropen....maar het water, de vissen en het koraal is inderdaad erg mooi....
    hoop gauw weer wat te horen......liefs Oma

  • 17 Februari 2014 - 11:07

    Shauny:

    Wouww annie! Ik vind jou zo stoer dat je dit allemaal doet!
    Echt super leuk dt je het zo naar je zin hebt! Hoop een keer te kunnen facetime met jou!
    Mooie fotos ook steeds weer
    Kussiesss Shauny

  • 17 Februari 2014 - 11:34

    Charlotte:

    Lieve Annie, wat fijn om weer een verhaaltje van je te lezen!! Je maakt geweldige dingen mee en ik vind het heel stoer van je dat je het allemaal doet! Geniet nog lekker van je onbezorgde leventje, het mooie weer en de blauwe zee.. JALOERS!! dikke kus xx

  • 17 Februari 2014 - 13:06

    Tante Lodi:

    Hallo lieve Ann,
    Wat fijn om weer zo'n mooi reisverslag van jou te lezen. Ik heb het zojuist aan tante Anja en Marije voorgelezen (we zijn nl. nog op Curaçao), maar dat ging in etappes omdat ik af en toe even een traantje weg moest pinken. Ik vind het allemaal zo stoer van je en wat maak je veel leuke dingen mee zeg! Wat is dat postkantoortje onder water? De coronaatjes smaken je best zo te lezen. Voor ons is het de laatste dag hier. We gaan zo ontbijten en dan koffers pakken en vliegen vanavond weer terug. We zijn morgen ( dinsdag 18-2) weer thuis. Balen!!! Want het is hier zo fijn en gezellig geweest en zulk heerlijk weer. Dus zijn wij wel heel erg jaloers op jou dat jij nog lang niet naar huis hoeft. Voor ons iets minder leuk want we missen je wel hoor. Maar zo af en toe zo'n uitgebreid reisverslag brengt je een beetje dichterbij en ik lees het met heel veel plezier. Nog lekker genieten en we kijken weer uit naar de volgende belevenissen. Dikke kus van tante en natuurlijk ook van uncle Hannessi xxx

  • 17 Februari 2014 - 13:25

    Lisa:

    Lieve lieve Annie
    Suuuuper leuk om weer een verhaaltje te lezen! Kan niet wachten om wat mooie fototjes te zien van die heerlijke strandjes waar jij elke dag zit te zuipen en te chille haha
    Geniet geniet lieve schat
    Spreek je snel xxxxxxxx

  • 17 Februari 2014 - 16:58

    Corrie Oostenrijk:

    Lieve Anne,
    Wat maak jij een hoop mee zeg.Ik kan me voorstellen dat je het ook leuk vond om de noordwijkerhouters tegen te komen.
    En ja een Fransman okee je komt niet met een duitser thuis hoor.
    Dat je dacht dat ze een buitenaards wezen zagen was vast omdat ze nog niet zo,n mooie blonde meid gezien hadden.
    Geniet nog van al je avonturen en wees voorzichtig ,ik kijk uit naar je foto,s
    X corrie

  • 17 Februari 2014 - 17:59

    Saar:

    Lieve annie wat een leuke verhaaltjes, fijn om te lezen dat je er zo van geniet! Ga lekker zo door, en tot onze volgende skypesessie!! Dikke kus

  • 26 Februari 2014 - 08:13

    Lenneke De Groot:

    He Annabel!
    Er steekt een groot schrijfster in jou: wat een ontzettend leuk verslag om te lezen. Ik ben jaloers op je hoor: wat een schat aan ervaring doe jij op zeg! Ik kijk met spanning uit naar je volgend reisverslag. Geniet ervan en doe voorzichtig!
    Kus, tante Lenneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Anne

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 2811

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Australië

Landen bezocht: